پایگاه خبری روژمان نیوز

سمیرا مرادپور

مدیر مسئول پایگاه خبری روژمان نیوز

۱۴۰۳-۰۲-۲۲

پایگاه خبری

مجلس حقوقدان ؛ از رویا تا واقعیت

پژمان غفوری پژوهشگر حقوق عمومی و استاد دانشگاه

روژمان نیوز– مطابق قانون اساسی، وظیفه اصلی قوه مقننه عبارت است از : قانونگذاری و نظارت بر امور؛ بدین معنا که قانون‌گذای و نظارت جزء وظایف اصلی یک نماینده محسوب می‌شود . با توجه به این که نظام حقوقی ما جز نظام‌های حقوقی نوشته شده( رومی _ ژرمنی ) محسوب می شود و از ویژگی های مهم نظام حقوقی نوشته شده این است که باید قوانین کارآمد، شفاف به‌روز و فاقد هرگونه ابهام، ایهام و مشکلی باشد.

قانون خوب قانونی است که فارغ از این معضلات باشد. نماینده مجلسی که توسط مردم انتخاب می‌شود باید از معضلات و مشکلات کشور شناخت کامل داشته باشد. همچنین نماینده‌ای که از یک منطقه انتخاب می‌شود، نماینده کل کشور محسوب می‌شود. بنابر این نمایندگان مجلس باید حاذق، توانا، آگاه ، مدیر ، باهوش و به‌دور از هرگونه تعصبی باشند . بنابر این می توان به این نتیجه رسید که اصل بر حقوقدان بودن نمایندگان مجلس است چرا که : یک حقوقدان و وکیل آشنا به مسایل حقوقی می‌تواند از پیچ و خم‌های مفهومی آن آگاه باشد و آن‌ها را برای تقنین کارآمد به درستی بکار گیرد یک مجلس خوب باید شامل نمایندگانی متخصص و آگاه نسبت به وظیفه قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون باشد و تجربه این را نشان داده است کسانی که می‌خواهند وارد دوره‌های مختلف مجلس شورای اسلامی شوند باید به وظایف مجلس یعنی قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون توجه داشته باشند.

پر واضح است ریشه بسیاری از مشکلات کشور یا ریشه در یک قانون نامناسب و ناقص دارد و یا اینکه قانون وجود دارد، اما تا حصول نتیجه بر این امر نظارت نشده است و این نشان از نداشتن تخصص واقعی در زمینه‌های مذکور است. بهتر است برای نمایندگان جدید مجلس دوازدهم که حقوقدان نیستند فرصتی فراهم شود که در دوره ها و زمینه های حقوقی دانش خود را توسعه دهند چرا که وضع کردن قانون بدون عدم شناخت و آگاهی می تواند مشکلات زیادی را برای جامعه به بار آورد .