پایگاه خبری روژمان نیوز

سمیرا مرادپور

مدیر مسئول پایگاه خبری روژمان نیوز

۱۴۰۳-۰۲-۳۱

پایگاه خبری

به بهانه ۱۲ اردیبهشت روز معلم:نکوداشت ساحت خرد ورزی و اندیشه


روژمان نیوز- دکتر عباس کیامرئی _ دکتر پژمان غفوری – در صحیفه ی سخن و دیباچه ی قاموس هستی، کسوت ” تدریس” را جز عشّاق نتوانند معنا نمود و این گیرایی و جذبه ی ” عشق” است که آموزگاران متعهد عشق پیشه، اخلاق مدار و سبکبال را فارغ از نگاه صرف مادی و ناملایمتی های عرصه ی تعلیم و خردورزی، به مالوف شدن به درد “فهمیدن”، “فهماندن” و “مفهوم شدن” رهنمون ساخته و چنین طالبان علم را به گلشن سرا و ضیافت اندیشه فراخوانده و به مماست و اهتمام به بسط و ترویج معارف ذی قیمت حاصله ترغیب می نماید و فی الواقع، بالندگی جوامع، مرهون چنین فرزانگان نستوه و پاک باخته ای است که در کنف الطاف خاصه ذات اقدس احدیت( ” یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ”)،، دنباله رو الگو و قافله سالار معلمان، شهید فیلسوف وارسته استاد مرتضی مطهری بوده اند؛ چونان که امیرکبیر نیز در توصیف جایگاه بی بدیل آن ها ، حق مطلب را به خوبی ادا نموده و ابراز داشته که : ” هیچ جامعه ای فراتر از اندیشه ی معلمانش، رشد نخواهد کرد”.

همچنین فرازهای حکیمانه ای از امیرالمومنین علی (ع)  بدین شرح نقل گردیده : «من علّمنی حرفاً فقد صیّرنی عبداً» یا «مَن علّمنی حَرفاً کنتُ(صرت) لَه عَبداً». و در این میان، نقش و جایگاه رفیع معلمین حقوق که بی شائبه و با مجاهدت های علمی، اهداف والا و خطیری چون نهادینه نمودن و اعتلای مفاهیم ” عدالت”،” نظم” و… را در گستره ی کمّی و کیفی وسیعی از جامعه دنبال می کنند،

شاخص و برجسته جلوه می نماید؛ آنانی که کیفیت و چگونگی ترسیم، تبیین و تنظیم نوع روابط و مناسبات حقوقی فیمابین اشخاص جامعه با یکدیگر ( اعم از روابط حقوق خصوصی و حقوق عمومی)، را ترغیب و به سمت و سوی مدینه ی فاضله ای حاوی و واجد خصوصیات و مولفه های جامعه ی مردم سالار دینی تحت راهبری قانون اساسی سوق داده؛ آری آنانی که در عین تاکید موکد بر حفظ شان و کرامت ذاتی انسان ها و عینیت بخشیدن به مفاهیم” عدالت”، “رفاه  و خیر عمومی”، ” تامین، تضمین و توسعه ی حقوق و آزادی ها”و…، مراعات عقلانیت در رویکردها، مواضع، عملکردها ، تصمیمات واظهارنظرها را بر همگان فرض دانسته و نه تنها در عالم و عرصه ی نظر، به ترویج آموزه های حقوقی پرداخته، بلکه به دور از سیاست زدگی و در کمال  استقلال فکری و عزت نفس، در مقام آسیب شناسی، به احصاء نقایص و معایب مبتلا به توجه و در مقام ” تصمیم سازی”، راه کارهای کاربردی، عینی و موثری را برای اصلاح وضع موجود و همچنین رشد و ارتقای جامعه به دولتمردان و حاکمان ارائه نموده اند. آری، بزرگداشت، تقدیر و تجلیل از اساتید و مفاخر علمی و به ویژه قدردانی از شان و منزلت سنگربانان عرصه ی تعلیم و تحول و تعالی علم حقوق، در واقع پاسداشت  ارزش هایی نظیر کرامت انسانی و احترام به شخصیت و حقوق طبیعی بشر،گرامیداشت فضایل اخلاقی و آزاداندیشی، تحقق سعادت اجتماعی، ایجاد و تامین نظم در جامعه است. معلما! مقامت ز عرش برتر باد/ همیشه توسن اندیشه ات مظفر باد