پایگاه خبری روژمان نیوز

سمیرا مرادپور

مدیر مسئول پایگاه خبری روژمان نیوز

۱۴۰۳-۰۲-۳۱

پایگاه خبری

رئیس کل دادگستری کردستان:کاهش متوسط زمان رسیدگی به پرونده ها در دادگستری استان به ۷۲ روز

حجت الاسلام و المسلمین حسینی رئیس کل دادگستری استان کردستان صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه ، اظهار داشت : در ده ماهه سال جاری تعداد ۳۸۰ هزار پرونده در دادگستری و شوراهای حل اختلاف استان توسط قضات ، رسیدگی و مختومه شد .

به گزارش روژمان نیوز؛ به نقل از روابط عمومی دادگستری استان کردستان ، با حضور رئیس کل دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان  ، نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان به مناسبت دهه مبارک فجر در سالن اجتماعات اداره کل دادگستری استان برگزار شد.

در ابتدای این نشست ، حجت الاسلام حسینی رئیس کل دادگستری استان کردستان ضمن تبریک چهل و چهارمین سالگرد انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی ایران ، اظهار داشت :  قوه قضاییه یکی از ارکان سه گانه نظام جمهوری اسلامی است که پایه و اساس آن اصل ۱۵۶ قانون اساسی است و براساس این اصل قوه قضائیه یک قوه مستقل و پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی افراد و مسئول تحقق و اجرای عدالت در جامعه است.

نشست خبری رئیس کل دادگستری کردستان با اصحاب رسانه

رئیس کل دادگستری استان کردستان ضمن مقایسه دستگاه قضایی قبل از انقلاب و پس از انقلاب ، تصریح کرد: این تفاوتها در دستگاه قضایی در دو مولفه شکلی و ماهویی هست طوریکه  قبل از پیروزی انقلاب تقریبا بعد از مشروطه دستگاه قضا با آموزه های شرعی و دینی فاصله زیادی پیدا کرد اما بعد از انقلاب منشاء و مبداء قوانین در نظام قضایی کشور ، آموزه های دینی و شرعی بوده است.

وی با بیان اینکه بعد از انقلاب دستاوردهای شگرفی در دستگاه قضایی کشور ایجاد شد ، گفت: تدوین سند تحول و تعالی اقدام ارزشمند و نقطه عطف دستگاه قضایی بعد از انقلاب بوده که با بیانیه گام دوم انقلاب همزمانی پیدا کرد.

حجت الاسلام حسینی به اقدامات دادگستری استان در ۱۰ ماهه سال گذشته و سال جاری اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان دی ماه همان سال ، تعداد ۳۵۵ هزار پرونده وارد دادگستری استان و شوراهای حل اختلاف شده است که۳۷۰ هزار پرونده در بازه زمانی یاد شده رسیدگی شده است.

وی با بیان اینکه در ۱۰ ماهه سال جاری ۳۷۸ هزار پرونده به دادگستری و شوراهای حل اختلاف استان  وارد شده و به ۳۸۰ هزار پرونده رسیدگی و مختومه شده است که این میزان رسیدگی و مختومه نمودن پرونده ها ، نشان از تلاش جهادی همکاران قضایی و اداری در دادگستری و شوراهای حل اختلاف استان دارد.

رئیس کل دادگستری استان کردستان از کاهش ۳۰ درصدی متوسط زمان رسیدگی به پرونده ها در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: متوسط زمان رسیدگی به پرونده ها در سال ۱۴۰۰ ،  101 روز بوده است اما این میزان در سال جاری به ۷۲ روز رسیده است.

وی افزود : در زمینه اتقان آرای قضایی در دادگستری استان کردستان ۳ کمیته استانی تشکیل شده که شامل کمیته اتقان آراء که اعضای این کمیته متشکل از معاونین رئیس کل دادگستری و قضات دادگاه تجدیدنظر استان می باشند که آراء نقض شده را مورد آسیب شاسی قرار می دهند و همچنین کمیته مشورتی استانی که در این کمیته به سوالات حقوقی قضات استان پاسخ داده می شود و در نهایت کمیته بررسی پرونده های خاص و مسن تشکیل شده است .

وی خاطرنشان ساخت : میزان درصد ابلاغات الکترونیک در دادگستری استان در سال ۱۴۰۰ ، ۶/۹۰ درصد بوده که در سال جاری این میزان به ۴/۹۴ درصد رسیده است .

وی با بیان اینکه میزان مجازات های جایگزین حبس در استان از ۶ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۱۰ درصد در سال جاری رسیده است، تصریح کرد: سرقت، توهین به اشخاص، ضرب و جرح، تخریب، تهدید، کلاهبرداری، تصادفات، افترا، رانندگی بدون گواهینامه، تحصیل مال از طریق نامشروع به ترتیب جزء دعاوی کیفری هستند که بیشترین آمار را در استان به خود اختصاص داده اند و در حوزه دعاوی حقوقی مطالبه وجه، اعسار پرداخت از هزینه محکومه، اعسار از هزینه دادرسی، مطالبه وجه بابت چک،ابطال سند رسمی، تامین خواسته، اثبات مالکیت، تامین خواسته، اثبات مالکیت و طلاق توافقی بیشترین پرونده ها را در استان به خود اختصاص داده است.

رئیس کل دادگستری استان افزود : در حوزه رفع تصرفات اراضی و در ده ماهه سال جاری ۸۹۰ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان رفع تصرف شد که ارزش ریالی این اراضی بیش از ۲۷۵ میلیارد تومان بوده است .

حجت الاسلام حسینی اضافه کرد : از اقدامات انجام گرفته در حوزه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در دادگستری استان می توان به پیشگیری و مقابله با سرقت، ورود بر موضوع تصادفات و کاهش تصادفات درون و برون شهری، جذب و بکارگیری ۲ هزار و ۶۰۰ نفر دیده بان پیشگیری، ورود به حوزه بنگاه های املاک و خودرو، تشکیل کارگروه فرهنگی کاهش و کنترل خشونت، تشکیل جلسات مورد محور کمک به رفع مشکلات کودکان خصوصا کودکان کار و بی سرپرست، انعقاد تفاهم نامه همکاری با پارک علم و فناوری و… بوده است.

حجت الاسلام حسینی در خصوص اقدامات انجام گرفته در معاونت توسعه حل اختلاف در سال جاری اشاره کرد و گفت: امسال پرونده های مربوط به تصادفات از طریق شوراهای حل اختلاف رسیدگی می شود که این موضوع ، تاثیر زیادی در کاهش ورودی پرونده ها به دادگستری استان داشته است.

وی اضافه کرد: ساماندهی داوران و میانجیگران و تشکیل جلسات آموزشی و کارآموزی، شناسایی ۲ هزار نفر صلح یار از اقدامات دیگر انجام گرفته در این حوزه می باشد و همچنین ۹۰۰ فقره پرونده به صلح یاران در استان ارجاع شده که ۵۰۰ پرونده از این تعداد منجر به صلح و سازش شده است.

وی با بیان اینکه ۳۷ درصد از کل پرونده های ارجاع داده به شوراهای حل اختلاف در سال جاری منجر به صلح و سازش شده است که نسبت به سال گذشته رشد داشته است، گفت: ۹ پرونده قتل عمد و ۳ پرونده به ارزش ریالی ۱۴.۵ میلیارد با ورود و دخالت شوراهای حل اختلاف در استان منجر به صلح و سازش شده است.

حجت الاسلام حسینی در ادامه به اقدامات ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان در حوزه رفع موانع تولید و احیای واحدهای راکد در استان اشاره کرد و گفت: در سال جاری به مشکلات  47 واحد تولیدی رسیدگی شد که از این تعداد  برای ۳۵ واحد پرونده تشکیل شد و مشکلات  25 واحد تولیدی حل شد و از تعطیلی این واحدها جلوگیری به عمل آمد .

وی یکی از مشکلات اصلی واحدهای تولیدی در استان را نحوه تعامل بانک ها عنوان کرد و گفت: بانک ها بیشترین مشکلات را برای واحدهای تولید ایجاد کرده که با ورود دادستانی خوشبختانه در این حوزه مشکلات بسیاری از واحدهای تولیدی حل و فصل شد.

وی با بیان اینکه سند مالکیت ۲ هزار و ۵۶۶ قطعه از اراضی کشاورزی استان با مساحت ۱۴ هزار و ۸۹۵ هکتار در سال گذشته تثبیت و صادر شده است، گفت: این رقم طی امسال به ۶ هزار و ۶۶۲ قطعه با مساحت ۲۲۶ هزار و ۳۷۳ هکتار رسیده که رشد یک هزار ۴۲۰ درصدی را نشان می دهد.

وی در پایان از ساماندهی وسایل نقلیه توقیفی در پارکینگ های در سطح استان خبر داد و افزود: در دهه ماهه سال جاری ، ۳۰ هزار و ۷۸۴ مورد ملاقات عمومی در استان توسط مسئولین قضایی استان کردستان انجام گرفته است.