پایگاه خبری روژمان نیوز

سمیرا مرادپور

مدیر مسئول پایگاه خبری روژمان نیوز

۱۴۰۳-۰۴-۰۳

پایگاه خبری

رشد اقتصادی ۱۰ درصدی کردستان در حوزه کشاورزی

روژمان نیوز-استاندار کردستان از افزایش ۱۰ درصدی رشد اقتصادی در استان در حوزه کشاورزی با حمایت و نگاه ویژه دولت سیزدهم خبر داد.

“سید حسین حسینی” در سفر به کردستان در دیدار با “اسماعیل زارعی کوشا” در زمینه رشد اقتصادی استان در حوزه شیلات و کشاورزی، انجام مطالعات زیست محیطی برای آبزی پروری در پایاب سدهای استان در راستای اشتغال پایدار و استفاده بهینه از ظرفیت‌های طبیعی و متعدد در حوزه آبزی‌پروری و پیرامون وضعیت استان در این حوزه مواردی را مطرح و مورد بحث و بررسی قرار دادند.

رئیس سازمان شیلات ایران در این دیدار،
کردستان را از استان‌های پراهمیت و مولد در حوزه شیلات معرفی کرد و اظهار داشت: همگرایی و همدلی میان مسئولین استانی منجر به رشد تولید در بسیاری از حوزه‌ها خصوصا کشاورزی شده است.

حسینی ادامه داد: شورای راهبری شیلات به ریاست استاندار و ارگان‌های مرتبط در تعدادی از استان‌ها تشکیل شده است و پیشنهاد می‌شود که در کردستان نیز تشکیل شود تا بتوان به امنیت غذایی کمک کرد.

وی جهش در حوزه شیلات را مستلزم اتفاق پایگاهی و تلاش و مدیریت جهادی دانست و گفت: توسعه صنعت شیلات مستلزم تنوع‌بخشی در محصولات آبزی
و منوط به توسعه فرآوری و صنایع تبدیلی محصولات شیلاتی است.

رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه کردستان از جمله سرمایه‌های کشور در حوزه‌های کشاورزی است، اظهار کرد: این استان به سبب برخورداری از نیروی انسانی متخصص و بهره‌مندی از چرخه کامل تولید در حوزه‌های کشاورزی می‌تواند در حوزه شیلات نیز، در زمره استان‌های پیشرو محسوب شود.

حسینی به دلیل اقدامات موثر در توسعه فعالیت‌های کشاورزی در استان و مقایسه آن نسبت به مدت مشابه سال‌های قبل،  از استاندار کردستان به واسطه مدیریت شایسته و جهادی در این بخش تقدیر کرد و زحمات مجموعه جهاد کشاورزی در راستای رشد قابل توجه کیفی و کمی محصولات کشاورزی و باغی استان را ارج نهاد.

استاندار کردستان نیز در این دیدار کشاورزی را مهمترین بخش اقتصادی کردستان برشمرد و بیان کرد: نقش استان در تأمین امنیت غذایی کشور هر سال افزایش می‌یابد، و در سال زراعی گذشته بیش از ۱۰ درصد گندم کشور در این استان تولید شد.

زارعی کوشا با اشاره به سوابق درخشان استان و تجربه‌های اخیر پرورش ماهی در روستای پالنگان و ارتقای گردشگری و شیلات در محور سروآباد مریوان گفت: باید با استفاده از فناوری‌های جدید و رعایت الزامات زیست محیطی نسبت به ارتقای این بخش اهتمام داشت و از مشارکت و توانمندی شرکت‌های داخلی و نیردی انسانی مجرب که ظرفیت خوبی در تولید پرورش ماهی با تکیه بر دانش روز دارند، بهره‌مند شد که تحقق این امر مستلزم نگرش جامع است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت سردخانه‌ای در کردستان به ۱۰۸ هزار تُن رسیده است، از میزان افزایش تولیدات کشاورزی خبر داد و افزود : با حمایت دولت سیزدهم ظرفیت سردخانه از ۳۵ هزار تُن طی دو سال گذشته تا کنون به رشد ۳ برابری رسیده است.

رئیس سازمان شیلات ایران درخواست کرد : با توجه به ظرفیت های ارزشمند کردستان، شورای راهبردی شیلات درکردستان به ریاست استاندار تشکیل شود تا به کمک آن بتوان به امنیت غذایی کشور کمک کرد

زارعی کوشا با اعلام اینکه بخش وسیعی از استان همچنین پایاب سدهای کردستان قابلیت بالایی در زمینه پرورش ماهی و آبزبان را دارد افزود: باتوجه به صنایع تکمیلی این امر در زمینه پرورش آبزیان می‌تواند موجبات رونق و اشتغال را فراهم آورد.

گفتنی است: ۷۷ پروژه کشاورزی در هفته جهاد کشاورزی در این استان افتتاح خواهد شد که این پروژه‌ها شامل ۵۰ پروژه در بخش آب و خاک، ۱۱ پروژه در بخش صنایع کشاورزی، ۵ پروژه در بخش باغبانی و گلخانه، ۴ پروژه در بخش طیور، ۲ پروژه در بخش شیلات و آبزیان، ۴ پروژه در بخش منابع طبیعی و آبخیزداری و یک پروژه در بخش دام است که با سرمایه‌گذاری ۳۶۷۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره‌برداری می‌رسد.