پایگاه خبری روژمان نیوز

سمیرا مرادپور

مدیر مسئول پایگاه خبری روژمان نیوز

۱۴۰۳-۰۲-۲۳

پایگاه خبری

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان :بستر برنامه ریزی های کلان باید براساس حفاظت و بهره‌برداری بهینه از منابع طبیعی تدوین شود

روژمان نیوز- رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان بر لزوم تبیین اهمیت حفاظت از منابع طبیعی اعم از آب ، خاک ، مراتع و جنگل‌ها توسط رسانه ‌ها برای اقشار مختلف جامعه تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان ؛ اکبر محمدی در آئین اختتامیه سومین جشنواره منابع طبیعی و رسانه کردستان در سنندج اظهار کرد: رسانه‌ها می توانند نقش بسیار مهمی در بیان واقعیت‌های محیط زیست، ضرورت صیانت از منابع طبیعی و نگهداری اکوسیستم در راستای تعادل زیست محیطی داشته باشند.

وی شاه بیت توسعه پایدار را بستر طبیعی دانست و بر لزوم سیاست‌گذاری منسجم برای حفاظت از عرصه های طبیعی تاکید کرد و افزود: یکی از مسائلی که باعث تخریب منابع طبیعی در استان شده، هنجارهای اشتباه فرهنگی توسط برخی اقشار خاص و بهره برداران محلی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان یادآور شد: بستر برنامه ریزی های کلان استان باید براساس حفاظت از منابع طبیعی و زیستی از جمله مراتع و جنگل ها باشد و به بهره‌برداری بهینه از طبیعت با حفظ اکولوژیک توجه شود.

محمدی، منابع طبیعی را بستر حیات و شکل گیری بلوغ و دگرگونی تمدن ها دانست و گفت: امروز نقش منابع و عرصه‌های طبیعی قابل انکار نیست و در کشورهای که مجهز به فناوری های روز نیستند، این مهم بیشتر نمود دارد.

وی ضمن تقدیر از اقدامات اداره کل منابع طبیعی استان در راستای ترویج حفاظت از عرصه های طبیعی، اضافه کرد: با این وجود، وضعیت امروز منابع طبیعی رضایت بخش نیست و این شرایط میراث دار عملکرد سودجویان به ویژه در حوزه تغییر کاربری و تخریب اراضی است، بنابراین این وضعیت، رسالت ما را سنگین تر کرده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان بر لزوم همکاری دستگاه های مرتبط از جمله اداره کل محیط زیست و سازمان جهاد کشاورزی با اداره کل منابع طبیعی برای پاسداری از عرصه های طبیعی تاکید کرد و ادامه داد: باید با توجه به تنوع اکولوژیکی و نوع بهره برداری، برنامه ریزی متناسب برای صیانت از عرصه ها داشته باشیم.

در پایان محمدی خواستار حفاظت از منابع طبیعی در کلیه فعالیت های عمرانی شد و افزود : اقدامات مناسبی هم در بحث آبخوانداری، آبخیزداری و انتقال بین حوضه ای انجام شده است که امیدواریم این روند در سالجاری نیز ادامه پیدا کند .