پایگاه خبری روژمان نیوز

سمیرا مرادپور

مدیر مسئول پایگاه خبری روژمان نیوز

۱۴۰۳-۰۲-۲۴

پایگاه خبری

بازخوانی گفتمان مشارکت در انتخابات با رویکردی بر اندیشه های رهبر انقلاب

دکتر پژمان غفوری

روژمان نیوز- تقریباً ۲ روز دیگر تا انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری باقی مانده است.‌تبلیغات انتخاباتی نامزدها از ساعت یک دقیقه بامداد پنجشنبه گذشته آغاز شده و تا ۸ صبح روز ۱۰ اسفندماه ادامه خواهد داشت. مهمترین ماراتن سیاسی کشور در سال ۱۴۰۲ با چند درصد از مشارکت مردمی به پایان خواهد رسید؟» سوالی که این روزها به کرات در فضای سیاسی کشور مطرح می شود این موضوع از آنجا اهمیت پیدا می کند که مروری اجمالی بر بیانات مقام معظم رهبری طی دهه های اخیر داشته باشیم، چه آنکه معظم له بارها در بیاناتشان بر اهمیت و ضرورت بالا بودن مشارکت در ادوار انتخاباتی مختلف تاکید داشته اند.

۱ . همه باید در این برهه‌ی زمانی، دو درس را از امام به یاد داشته باشیم: اول، وحدت کلمه و حفظ انسجام و محبت به یکدیگر و دور ریختن عوامل تفرقه و اختلاف؛ دوم، حضور عمومی در صحنه؛ همچنان که امروز بحمداللَّه همه‌ی ملت ایران در صحنه حاضرند.

۲ . عزیزان من! انتخابات در پیش است. من به شما عرض میکنم همه در انتخابات شرکت کنید. همه در روز رأی گیری برای نمایندگی مجلس، نامزد انتخاباتی مشخّص کنید و اسم آنها را در ورقه‌ها بنویسید و در صندوق های انتخابات بیندازید. همه این کار را بکنند. بگردید آدم های صالح را پیدا کنید.

۳ . مردم، همه در انتخابات شرکت کنند؛ پُرشور شرکت کنند، آگاهانه شرکت کنند، فکر کنند، تحقیق کنند و آن کسی را که میخواهند، انتخاب کنند. انتخابات، خودش مهمّ است. حضور مردم در انتخابات مهمّ است.

۴ . انتخابات، مظهر اقتدار ملی است. اگر ملت عزیز ایران بتواند در این انتخابات، آرای فراوان خود را به میدان آورد و حضور مردمی، حضور چشمگیری باشد، این بزرگترین مظهر اقتدار و عزّت ملی است .

۵ . در حقیقت انتخابات و حضور مردم در صحنه‌ی انتخابِ رئیس جمهور، نمایندگان مجلس و یا سایر انتخابهایی که میکنند، هم حقّ مردم است، هم تکلیفی بر دوش آنهاست. در نظام اسلامی، مردم تعیین‌کننده‌اند. این هم از اسلام سرچشمه میگیرد ‌

۶ .انتخابات دارد نزدیک می شود. مردم باید آگاهانه پای صندوق‌های رأی بروند و انتخاب کنند. همان‌طور که عرض کردیم، انتخابات جلوه‌ی بسیار زیبا و جذاب مشارکت عمومی است؛ مؤثرترین وسیله برای این است که هر فردی بتواند آرمان‌ها و خواست‌ها و مطلوبِ خود را در قالب اجرایی قرار دهد و آن را به تحقق نزدیک کند.

۷ .  زمینه‌ی مشارکت مردم، هر طور که میتوانید، روی خانواده‌ها و دوستانتان کار کنید. مشارکت، یکی از اساسی ترین مسائل است. حضور مردم برای پیشرفت و صیانت کشور لازم است. نه این‌که اگر عده‌ی زیادی شرکت نکردند، اینها به نظام «نه» گفته‌اند؛ به‌هیچ‌وجه این‌طوری نیست. آنهایی که به‌خاطر «نه» گفتنِ به نظام نمی آیند، درصد خیلی کمی اند. یک عده به‌خاطر بیحالی نمی آیند؛ یک عده به‌خاطر بی حوصلگی نمی آیند؛ یک عده روز جمعه کار دیگری دارند و نمی آیند؛ اینها را شما راه بیندازید. کسانیکه معتقد به نظام و قانون اساسی نیستند و دلشان برای بیگانگان و نفوذ آنها پر میزند و منتظر آمدن بیگانگان هستند، درصد بسیار کمی اند. خیلی ها ممکن است پای صندوق‌ها نیایند؛ به‌خاطر این‌که حوصله‌اش را ندارند، وقتش را ندارند، درست اهمیت قضیه را نمی دانند، متوجه تأثیر رأی خودشان نیستند یا به کسی که به او اطمینان و اعتماد کنند، نرسیده‌اند؛ یا کسی را هم که شناخته‌اند، نپسندیده‌اند؛ لذا نمی آیند. تلاش شما باید این باشد که مشارکت را به معنای حقیقی کلمه حداکثری کنید.