پایگاه خبری روژمان نیوز

سمیرا مرادپور

مدیر مسئول پایگاه خبری روژمان نیوز

۱۴۰۳-۰۲-۲۲

پایگاه خبری

جشن پایان گازرسانی در استان کردستان

روژمان نیوز- استان کردستان یکی از استان‌های غربی کشور است. مساحت این استان ۲۹٬۱۳۷ کیلومتر مربع معادل ۷/۱درصد از مساحت کل کشور ایران است. این استان که در دامنه‌ها و دشت‌های پراکنده سلسله جبال زاگرس میانی قرار گرفته است، از شمال به استان‌های آذربایجان غربی و زنجان، از شرق به همدان و زنجان، از جنوب به استان کرمانشاه و از غرب به کشور عراق محدود است.

استان کردستان با کشور عراق ۲۲۰ کیلومتر مرز مشترک دارد. مرکز این استان، شهر سنندج است. استان کردستان براساس آخرین تقسیمات کشوری حدود ۱ میلیون و ۸۰۰ هزارنفر جمعیت دارد که ۶۶ درصد از جمعیت آن شهری و ۳۴درصد را جمعیت روستایی تشکیل می‌دهد.

تراکم نسبی جمعیت معادل ۵۱٫۲ نفر در کیلومتر مربع است. شرکت گاز استان کردستان به عنوان یکی از شرکت‌های عملیاتی و خدماتی زیر مجموعه وزارت نفت از سال ۱۳۷۷به عنوان یک شرکت مستقل (سهامی خاص) به منظور ارائه خدمات گازرسانی متناسب با نیازها و انتظارات مشترکین گاز طبیعی فعالیت خود را آغاز نموده است. گازرسانی در استان کردستان ازسال ۱۳۷۰شروع شد و درسال ۱۳۷۲ بهره‌برداری از گاز در شهرهای قروه وسنندج آغازگردید. با سرعت بخشیدن به توسعه شبکه های گازرسانی در سطح استان کردستان روند گازرسانی در شهرها با سرعت روزافزونی شتاب یافت و در مراکز شهرستان ها به خصوص شهرهای با جمعیت بیشتر تعداد زیادی پیمانکار و عوامل اجرایی با سرعت منازل مسکونی ، اماکن عمومی ، ارگان های دولتی و صنایع را از نعمت گاز طبیعی برخوردار کردند. استان کردستان ۳۳ شهر دارد که ساکنان تمام شهرهای آن از نعمت گاز طبیعی برخوردارند، وضریب نفوذ گاز طبیعی در جمعیت شهری استان کردستان ۱۰۰درصد است . پس از آن که روند گازرسانی شهرهای استان کردستان روی ریل توسعه افتاد و شهرها یکی پس از دیگر گازدار شدند اولین روستای استان کردستان بنام روستای قلعه در شهرستان قروه در سال ۱۳۸۶ گازدار شد و مردمان سخت کوش و تلاشگر آن اولین روستانشینانی بودند که طعم شیرین خدمات شرکت ملی گاز ایران کام آنان را شیرین ساخت.

باتوجه به مرزی بودن استان کردستان و ضرورت برخورداری مردم مرزدار و غیور استان کردستان و مصوبات بسیار دلنشین مقام معظم ولایت حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله) در سفر تاریخی سال ۱۳۸۸ به استان فرهنگی کردستان روند گازرسانی شتاب فزاینده ای یافت و دستورات مدیران عامل محترم شرکت ملی گاز ایران و مدیران عامل شرکت گاز استان کردستان این استان را به کارگاه عظیم گازرسانی تبدیل کرد. حاصل این تلاش ها امروز عینیت بخشیدن به آرزوی دیرینه مردمان سخت کوش ، مرزداران غیور و مردم وفادار به انقلاب اسلامی ایران را نشان می دهد که تا دیروز برای تامین انرژی مجبور به قطع درختان جنگلی بودند و در زمستان های سخت کردستان دغدغه اصلی آنان تامین سوخت برای فصل سرما بود اما امروز در سایه تلاش ها و زحمات کارکنان شرکت گاز استان کردستان و عوامل اجرایی و حمایت مسئولان کشوری و استانی و همراهی ادارات و ارگان های ذیربط ، شرکت گاز استان کردستان گام های پایانی گازرسانی را برداشته و در گرامیداشت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و ایام الله دهه مبارک فجر جشن پایان گازرسانی و سبز شدن استان کردستان را اعلام می نماید.

برای توسعه هر منطقه توجه به جامعه روستایی و خدمت رسانی به آنها باعث توسعه همه جانبه آن منطقه خواهد شد، به همین دلیل افزایش میزان روستاهای گازدار نشانه توسعه یافتگی و رشد امکانات رفاهی است که در استان کردستان به این موضوع با اهمیت ویژه ای نگریسته شده است . در استان کردستان تعداد ۱۶۵۰ روستا از نعمت گاز طبیعی برخوردار گردیده و با برخورداری کلیه روستاهای استان کردستان از نعمت گاز طبیعی این استان کاملا سبز شد. میزان شبکه گذاری در این استان۱۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر می باشد که بیشترین حجم این شبکه گذاری ها در روستاهای استان اجراء شده است .

تعداد مشترکین استان کردستان ۶۲۷ هزار مورد که پیش بینی می گردد تا پایان سال تعداد مشترکین گاز طبیعی در استان از مرز ۶۳۰ هزار مورد عبور کند . استفاده بهینه از گاز طبیعی جدای از مصرف در بخش خانگی در زمینه مصارف صنعتی، مصارف پتروشیمی،حمل‌و‌نقل استفاده خواهد شد وبه همین منظور شرکت گاز استان کردستان در جهت توسعه پایدار و به منظور تغذیه مستمر سوخت صنایع هموار تلاش نموده است و در این راستا با توسعه شبکه گازرسانی و تامین سوخت واحدهای صنعتی و تولیدی علاوه بر ایجاد ارزش افزوده تولیدات، اشتغال‌زایی، مهاجرت معکوس به روستاها، پایداری محیط زیست را نیز برای مردم منطقه به ارمغان آورده و باعث ارتقاء شاخص‌های رفاه گردیده است با اهمیت دادن به تامین پایدار سوخت واحدهای تولیدی و صنعتی تعداد واحدهای صنعتی گازدار به بیش از ۲۷۰۰ مورد افزایش یافته است بدون شک در دنیای امروز تأثیرات

متقابل صنعت گاز بر مباحث رفاه اجتماعی و توسعه پایدار و همچنین امنیت ملی بر کسی پوشیده نیست. شرکت گاز استان کردستان در راستای اصلاح و بهینه سازی موتورخانه ها گام های بسیار مفیدی برداشته است و با بهینه سازی ۵۸۴ مشترک دارای سیستم حرارت مرکزی و تعداد ۲ هزار و ۲۸ واحد موتور خانه و هزینه کرد ۱۰۸ میلیارد و ۱۶۸ میلیون ریال نسبت به بهینه سازی ۱ میلیون و ۱۴ هزار متر مربع فضای گرمایشی اقدام نموده است. استان کردستان با توجه به داشتن طبیعت بکر و مناظر زیبا دارای جاذبه های خاص گردشگری بوده و هر ساله حجم زیادی از مسافران و گردشگران از این استان دیدن می‌کنند. شرکت گاز کردستان با گازدار نمودن اماکن مذهبی و تفریحی و همچنین مناطق زیبایی چون اورامان و پالنگان که دارای وضعیت جغرافیایی ویژه بوده نقشی مهمی را ایفا کرده است. نظر به اینکه صنعت گردشگری امروزه جزو فاکتورهای توسعه در یک استان و یا کشور محسوب می شود به همین منظور این شرکت تلاش زیادی نموده تا با گازدار کردن اماکن مذهبی و تاریجی یک فضای مناسب برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی ایجاد کرده و این کارها و خدمات مسیر توسعه استان را تسریع بخشیده است.

با گاز رسانی به شهر اورامان که به ماسوله غرب کشور مشهور است در این شهر تفرجگاه‌ها و هتل‌هایی دایر گردیده که سوخت آن از گاز طبیعی است و خوشبختانه مسافران و گردشگران با خیالی آسوده به این نقاط سفر می کنند. حال که این داستان شیرین به لحظات پایانی خود نزدیک می شود و دیگر مردمان این دیار با فرا رسیدن فصل سرما دیگر به فکر تامین و ذخیره سازی سوخت نیستند مدیریت و کارکنان شرکت گاز استان کردستان اهداف استراتژیک دیگری را در ذهن خود تداعی می کنند که یکی از آن ها کیفی سازی خدمات و به روز رسانی تجهیزات و تکنولوژی است و دیگری کمک به سایر استان های که نیاز به خدمات فنی و مهندسی همکاران همیشه ساعی شرکت گاز استان کردستان دارند . و این راه ادامه دارد …