پایگاه خبری روژمان نیوز

سمیرا مرادپور

مدیر مسئول پایگاه خبری روژمان نیوز

۱۴۰۳-۰۲-۲۳

پایگاه خبری

رئیس کل دادگستری کردستان: در برخورد با فساد با هیچ نهاد، دستگاه و شخصی تعارف نداریم

روژمان نیوز – رئیس کل دادگستری کردستان گفت : با اقدامات و پیگیری‌های متعدد دستگاه قضایی استان در برخورد با فساد با هیچ نهاد، دستگاه و شخصی تعارفی نداشته و نداریم و برخوردهای لازم صورت گرفته است.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین سید حسین حسینی در نخستین همایش استانی اندیشه‌های قضایی رهبر معظم انقلاب که با حضور نماینده ولی فقیه ، استاندار کردستان ، دادستان عمومی و انقلاب سنندج و مسئولان اجرایی و نظامی و انتظامی استان ، اساتید ، دانشجویان و آحاد شهروندان در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی اظهار داشت: بر اساس آموزه های دینی ، حاکم اسلامی باید دارای سه شأن مرجعیت دینی، قضایی و سیاسی باشد که این سه شأنیت در مقام‌ معظم رهبری وجود دارد .

وی با بیان اینکه اندیشه‌های قضایی رهبر معظم انقلاب متعدد می باشد ولکن مبحث تحقیق، تحلیل و پژوهش حقوق عامه برای برگزاری همایش در استان کردستان در نظر گرفته شده است، گفت: براساس بند دوم اصل ۱۵۶ قانون اساسی، بحث نظارت بر احیای حقوق عامه بر عهده قوه قضاییه گذاشته شده است.

وی افزود : با تدوین سند تحول قضایی و تاکیدات مقام معظم رهبری در این زمینه، تمرکز بیشتر و جدی تری بر این موضوع صورت گرفته است .

رئیس کل دادگستری استان کردستان افزود: اقدامات دستگاه قضا برای اجرای عدالت به دو حوزه فردی و عمومی برمی گردد که در حوزه اختلافات فردی ، اجرای عدالت و احقاق حق از طریق دادسرا و محاکم محقق می شود و در حوزه عمومی با توجه به اینکه عدالت در تمام شئون جامعه از جمله فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و امنیتی باید جریان داشته باشد ، بر همین اساس نظارت بر احیای حقوق عامه نیز از وظایف دستگاه قضایی است.

وی تصریح کرد: گاها در بحث حقوق عامه، دستگاه‌های مختلف اجرایی ، وظایف خود را به درستی انجام نمی‌دهند و در این میان جامعه از دستگاه قضایی به عنوان ناظر این موضوع، انتظار احیای حقوق عامه دارد. حجت الاسلام حسینی افزود : متاسفانه تعریف جامعی از حقوق عامه نداریم اما لایحه صیانت از حقوق عامه در دست اقدام و پیش‌نویش آن تهیه شده که امیدواریم تا ضعف‌های موجود در این حوزه برطرف ‌شود.

وی بیان کرد: امور بانکی، شهری، حوزه بهداشت، سلامت و درمان، ورزش، صنایع، خانواده، آسیب‌های اجتماعی، سلامت اداری، مبارزه با فساد، بهبود کسب و کار، حفظ کرامت انسانی و… از جمله حوزه‌های مورد پیگیری در مبحث حقوق عامه است.

وی از “مرز، معدن و کشاورزی” به عنوان ظرفیت‌های کردستان نام برد و اظهار کرد: دستگاه قضا در طول سالیان اخیر در این سه حوزه؛ از جمله توسعه مرز، معادن و انبارهای غله، در بحث مصادیق حقوق عامه ورود کرده است.

رئیس کل دادگستری استان کردستان از ورود دستگاه قضایی به ۸۰ معدن توسط دادستانی و بازرسی در استان در طول یکسال اخیر خبر داد و خاطر نشان کرد: قاچاق سازمان یافته، راه‌آهن، جاده‌ها، مولدسازی، دریاچه زریبار و حقوق شهروندی از دیگر حوزه‌هایی بوده که توسط دادگستری استان ورود جدی انجام شده است .

وی ارتقای نظام سلامت اداری در استان را از دیگر برنامه‌های انجام شده برشمرد و اضافه کرد: با اقدامات و پیگیری‌های متعدد دستگاه قضایی استان در برخورد با فساد با هیچ نهاد، دستگاه و شخصی تعارفی نداشته ایم و برخورد لازم انجام شده است .