پایگاه خبری روژمان نیوز

سمیرا مرادپور

مدیر مسئول پایگاه خبری روژمان نیوز

۱۴۰۳-۰۲-۲۴

پایگاه خبری

مردمی سازی ، معبر استراتژیک مناسبات حاکمیت و مردم

روژمان نیوز- دکتر پژمان غفوری

مقدمه

لازمه ی حضور و فعالیت در هر عرصه ای، شناخت و معرفت نسبت به موضوع  مربوطه می باشد، اشراف اولیه بر مسائل مدنظر، مقتضیات و آثار مثبتی را برای نیل به اهداف و حصول نتایج بهینه به دنبال خواهد داشت(از جمله شناخت فرصت ها، بهره برداری بهینه از آن ها، کاهش مخاطرات مادی و معنوی مبتلا به، رشد و. توسعه، کاهش بدبینی و افزایش رضایتمندی، مشارکت مردمی در تحول و تعالی جامعه و…) ، امر مردمی سازی نیز از این امر مستثنی نبوده و بدین منظور شایسته است راهکارهای تحقق مردمی سازی از زوایا و ابعاد مختلف لحاظ گردد .

از مهمترین راهکارها می توان به :

  • ارتباط مستقیم با مردم از طریق مساجد
  • ارتباط با علما ، شاخصین  و متنفذین
  • راه ارتباطی مدارس علوم دینی 
  • سامانه ای پیامکی برای ارتباط با مردم از باب  نظر سنجی ( سامانه پیامکی مستقل )
  • راه اندازی سایت ، صفحات و کانال ها در شبکه های اجتماعی
  • پیگیری نیازمندی های مردم از طریق  ارتباط با اداره کل حقوقی و شکایت استانداری
  • نظارت بر تکریم ارباب رجوع در ادارات  و پیگیری اصل پاسخگویی توسط  مقامات و ماموران ذی ربط
  • ارتباط با روابط عمومی ادارات و خبرگزاری ها برای انعکاس و بهینه مطلوب خدمات دولت به مردم
  • برنامه ریزی برای مناسبت های خاص برای اطلاع رسانی مردم از جمله هفته دولت _ دهه فجر انقلاب و …
  • سرکشی از ادارات و دستگاه‌های دولت به معنای عام به منظور بررسی و احصا دغدغه ها ، نگرانی ها
  • بررسی نوع مواجه با مردم
  • تهیه ی ویژه نامه فصلی به منظور انعکاس الف نیازمندی های بروز مردم ب _ میزان مشارکت مردم در اداره امور شهرستان پ ارائه راهکارهای مربوطه به مقامات و مسوولان ( تصمیم سازی برای اداره امور )
  • ارتباط مستمر با اعضای شورای اسلامی شهر و روستاهای تابعه به عنوان نهاد غیر متمرکز محلی ( پارلمان محلی ) برای افزایش شناخت و  بیان راهکارهای مردمی سازی
  • نظارت بر ادارات و دستگاه‌های ارائه کننده خدمات عمومی به مردم
  • پیگیری تحقق مصادیق و بایسته های اصل حاکمیت قانون در دستگاه‌های اجرایی و نظارتی
  • مشارکت  در تقویت نمودن جایگاه نظارتی دستگاه های نظارتی به منظور احقاق حقوق مردم
  • بکارگیری همزمان اقدامات سلبی و ایجابی در راستای امر مردمی سازی
  • برگزاری جلسات با دانشگاه ها ، تشکل های مردمی. سمن ها. مدارس علوم دینی برای پیوند دادن و بهره گیری از دانش و ظرفیت های علمی در راستای عملیاتی نمودن آن در امر کشاورزی ، صنعت و توسعه
  • زمینه سازی برای نگارش کتاب جامع  الف _ معرفی _ پیشینه و خدمات شهرستان  ب _ ظرفیت ها و پتانسیل ج  پیشرفت و توسعه و راهکارهای تحقق آن
  • برنامه ریزی برای افزایش مشارکت مردم در تعیین سرنوشت از طریق مشارکت حداکثری در انتخابات  با همکاری و مساعی اشخاص حقیقی و حقوقی متنفذ
  • اتخاذ تدابیر لازم برای مشارکت اجتماعی مردم از جمله در سمن ها و NGO
  • برگزاری کرسی های آزاد اندیشی با در نظر گرفتن  سیاست های کلان نظام و مراعات قوانین و مقررات مربوطه
  • برگزاری نشست ها و همایش ها و جلسات ، سخنرانی یا برگزاری دوره های  آموزشی برای مردم
  • ارتباط با یاوران شورا در محلات شهرهای تابعه ( یاوران زیر نظر شورای شهر )
  • ارتباط با بخشداران و دهیاران مربوطه و برگزاری محفل های گفتگوی صمیمی و مستقیم با اهالی روستاهای تابعه
  • همکاری و همراهی در تحقق دولت الکترونیک و خدمات غیر حضوری به مردم
  • بررسی راهکارهای ممانعت از مهاجرت مردم از روستاها به شهر در راستای توسعه کمی و کیفی روستاها
  • پیگیری تقویت  آموزش های فنی و حرفه ای و به تبع آن صدور مجوز بنگاه‌های اقتصادی زود بازده توسط مردم بدون اتکا کامل آنان به دولت
  • اهتمام به افزایش رضایتمندی و خوش‌بینی مردم نسبت به نظام و کاهش فاصله ها و شکاف های موجود
  • برگزاری مجمع خیرین  به منظور هم افزایی برای رفع مشکلات اقتصادی و مالی مردم
  • پیگیری سلبی برای پیشگیری از اعمال تبعیض ناروا و منفی نسبت به مردم و جایگزین نمودن تبعیض مثبت و روا نسبت به اقشار خاص و آسیب پذیر
  • بررسی مشکلات موجود در انجمن های غیر رسمی و غیر دولتی فعال  از جمله انجمن  NA ( معتادان گمنام )
  • فراهم نمودن بسترهای لازم برای مشارکت مردم در امور فرهنگی با همکاری اداراتی نظیر فرهنگ و ارشاد اسلامی _ سازمان تبلیغات اسلامی و امور مساجد
  • برگزاری جلسات ماهیانه بین علما و متنفذین محلی با مقامات مسوول به منظور اخذ مطالبات به حق و قانونی آنان و راهکارهای مشارکت فعال افراد تحت نفوذ برای پیشبرد اهداف و  تهیه صورت جلسه و ارسال آن به استانداری
  • دعوت از نماینده ولی فقیه  و امام جمعه  و سایر مدیران کل  برای سخنرانی در بین مردم  به منظور افزایش اعتماد و رضایتمندی آنان
  • برگزاری کارگاه های آموزشی از سوی ادارات و دستگاه‌های ذی ربط برای افزایش آگاهی، مهارت افزایی و توانمند سازی به مردم و تسهیل صدور مجوزهای مربوطه در راستای مردمی سازی