پایگاه خبری روژمان نیوز

سمیرا مرادپور

مدیر مسئول پایگاه خبری روژمان نیوز

۱۴۰۳-۰۲-۲۴

پایگاه خبری

برای امنیت ملت

سمیرا مرادپور

#پیشرفت کردستان

روژمان نیوز–امنیت به صورت وسیع, در مفهومى به کار گرفته شده که به صلح, آزادى, اعتماد, سلامتى و دیگر شرایطى اشاره مى کند که فرد و یا گروهى از مردم, احساس آزادى از نگرانى, ترس, خطر یا تهدیدات ناشى از داخل یا خارج را داشته باشند امنیت در شالوده بندی حیات آدمی نقش اساسی داشته و با تمام حوزه‌های فعال زندگی سر و کار دارد و تار و پود هستی با آن درهم تنیده است. آدمی همیشه در جمع و با جمع قابلیت تعریف می‌یابد و کلید این حضور در جمع و جامعه برقراری ارتباط است. براین اساس تضمین امنیت اجتماعات انسانی لازم و ضروری است، چراکه حیات انسان در گرو آنهاست و اختلال در ساز و کار آنان موجب ناامنی و پریشانی احوال انسان خواهد بود.

از آنجا که کار وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران برای مردم است نه بر مردم ، برای دانشگاه‌هاست نه بر دانشگاه‌ها و برای فعالان اقتصادی است نه علیه آنان و برای فعالان فرهنگی است نه علیه آنها، وزارت اطلاعات کوشش می‌کند برای جامعه و افراد جامعه و برای کسانی که با خلاقیت فکری‌شان آثار هنری و فرهنگی می‌آفرینند آرامشی را فراهم کند که موجب شکوفایی فکر و اندیشه آنها شود و بتواند در عرصه فرهنگ با نوآوری‌ها، ابتکارات و خلاقیت‌های فرهنگی خود بالندگی فرهنگی ایجاد و امنیت را فراهم کند. مقام معظم رهبری از تلاش‌های کارکنان وزارت اطلاعات به عنوان مجاهدت خاموش یاد کردند. این است که این تلاش‌ها در همه جا قابل ارائه نیست .

وزارت اطلاعات در خدمت مردم است و پشتوانه اصلی آن را مردم تشکیل می‌دهند. این وزارت دستمایه اصلی کار خود را از مردم می‌گیرد و اگر گزارش‌ها و همراهی‌های مردمی را از وزارت اطلاعات جدا کنیم بخش عظیمی از بسترهای کاری وزارت اطلاعات گرفته می‌شود. کارکنان وزارت اطلاعات با این سرمایه علمی، یافته‌هایی را که توسط مردم به آنها می‌رسد در کار پرورش اطلاعاتی به کار می‌گیرند و آنها را پردازش می‌کنند و ثمره آن، برقراری امنیت است .

سلامت جامعه  در گرو امنیت و آرامش اجتماعی است. امنیت یک پدیده اجتماعی و با مشارکت مردمی بدست می آید .امروز جمهوری اسلامی ایران به پایگاه امن و باثبات منطقه تبدیل شده و به این توانمندی رسیده تا عوامل و عناصر ناامنی را هزاران کیلومتر آن طرف مرزها مدیریت کند. امنیت ایران مدیون فداکاری و مجاهدت شبانه‌روزی سربازان گمنام امام زمان(عج)  و نیروهای انتظامی است. آنان توانسته‌اند در طی چند دهه هزاران توطئه دشمن را دفع کنند و نگذارند که امنیت این کشور و مردم آن به خطر بیفتد. با وجود هجوم و رخنه گروه‌های تکفیری و داعش در کشورهای همسایه، با بصیرت و بیداری نیروهای امنیتی،  این گروهک‌ها جرات ورود به میهن اسلامی ایران را نکردند. تلاش برای حفظ انسجام ملی، اجتماعی و سیاسی کشور و صیانت از سرمایه‌های اجتماعی، مذهبی، سیاسی و اقتصادی، محورهایی است که در مأموریت‌های داخلی وزارت اطلاعات به آن توجه جدی می‌شود. نهادهای امنیتی، نظامی و سربازان گمنام امام زمان(عج) برای ایجاد امنیت با جانفشانی تلاش می‌کنند و همین اقدامات مانع از نفوذ دشمن و اجرای توطئه‌های تروریستی آنان در داخل کشور شده است. وزارت اطلاعات  اعلام کرد که چندین عضو گروهک کومله که قصد انفجار یک مرکز صنایع حساس دفاعی ایران را داشتند طی عملیاتی بازداشت کرده است.  تیم تروریستی کومله وابسته به اسرائیل بودند که به دنبال انفجار یک مرکز صنایع حساس دفاعی ایران بودند، و طی عملیاتی بازداشت شدند. سلسله عملیاتی که سربازان گمنام امام زمان (عج) بلافاصله پس از وقوع فاجعه های‌ تروریستی  انجام دادند و این پی‌گیری‌ها در ابعاد اطلاعاتی، ضداطلاعاتی، امنیتی و فنی در جریان بوده و یکی از پیچیده‌ترین و گسترده‌ترین عملیات ضدتروریستی این وزارت را رقم زده است که منجر به  شناسایی و دستگیری تروریست ها شد. .  وزارت اطلاعات ایران از طراحی پیچیده‌ترین شیوه‌های ترکیبی برای شناسایی جغرافیای هدف و تخریب وسیع آن  توسط تیم بازداشت شده خبر داد. این مهم نمونه ی بارز اشراف اطلاعاتی،  هوش و ذکاوت سربازان گمنام در راستای مبارزه با تروریسم و کشف تروریست ها است. مقام معظم رهبری فرمودند: “امنیت زیر ساخت همه ابعاد زندگی یک جامعه است .‌ از مسائل شخصی گرفته تا مسائل عمومی و خارجی… امنیت این است شما در منزل خود راحت استراحت کنید ؛ صبح با خیال راحت فرزندتان را به مدرسه بفرستید؛‌ بدون دغدغه به محل کسب و کار بروید. اگر امنیت در یک جامعه نباشد نمی توان هیچ کار درست و مثبتی انجام داد ‌. ملت باید احساس امنیت کنند . یادمان باشد که امنیت شهرها، جاده ها،  مرزها و داخل کشور چگونه حفظ و برقرار می شود‌ ! چه کسانی این امنیت را در ایران فراهم می کنند؟ آیا آن ها را می شناسیم؟ آیا قدرشان را می دانیم؟‌ ایران همیشه دشمنانی داشته است بدون دشمن نیز نمی توان راه های پر افتخار و بزرگ را پیمود ؛ این دشمنان دنبال از بین بردن امنیت در ایران هستند.  نیرو های انتظامی و امنیتی حافظان امنیت کشور هستند “؛ تلاش شبانه روزی آنها تولید امنیت برای ملت بزرگ ایران است.

امنیت زیر بنای توسعه

بین توسعه و امنیت تعامل و رابطه‌ا‌ی متقابل وجود دارد. درعین‌حال که در سایه امنیت، آرامش و ثبات به‌وجود می‌آید، رشد و توسعه پایدار نیز معنی و مفهوم پیدا می‌کند. از جانب دیگر توسعه‌یافتگی، کشور را امن‌تر می‌کند و آن را در مقابله با چالش‌های امنیتی، تواناتر می‌سازد. امنیت بنیادی ترین نیاز هر جامعه و مهم ترین عامل برای دوام زندگی اجتماعی به شمار می رود و از این رو از گذشته های دور, مورد توجه صاحب نظران و نظریه پردازان بوده است. ماندگاری جوامع در گرو امنیت است و در نبود آن, هرج و مرج , واقعیت صحنه خواهد بود امنیت یعنی دور بودن از خطراتی که علیه منافع مادی (جان، مال، سرزمین و … ) و ارزش های معنوی (دین، فرهنگ، اعتقادات و …) ما وجود دارد و وجود شرایط مطلوب برای تحقق اهداف است.امنیت شامل رهایی از تردید ، آزادی از اضطراب و ترس و داشتن اعتماد و اطمینان موجه است. امنیت خواه فردی، ملی یا بین المللی در زمره مسایلی است که انسان با آن روبرو است. امنیت  مبنایی برای توسعه و پیشرفت بشمار می‌رود.اقتصاد و سرمایه گذاری زمانی رشد خواهد داشت که امنیت برقرار باشد، بی تردید موفقیت تجار، بازرگانان، اصناف و فعالان حوزه اقتصادی مرهون خدمات صادقانه دستگاه های امنیتی و نظامی است، نیروهای امنیتی و انتظامی در همه شئونات زندگی مردم اعم از برقراری امنیت، رشد و توسعه اقتصادی و در رسیدگی به امورات جاری مردم اثرگذار هستند. جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی بدون حفظ آرامش، امنیت و وحدت در کشور محقق نمی‌شود..  امنیت زیربنای توسعه اقتصادی و فرهنگی کشور است که به دست نهادهای نظامی و امنیتی تامین می‌شود. عدم وجود امنیت در جامعه تمامی امورات زندگی افراد در جامعه با خطر جدی مواجه می شود و افراد با آرامش خاطر نمی توانند به فعالیت ها وزمره و کسب و کار بپردازند. وجود اغتشاش در جامعه باعث عدم رونق بازار کار و فعالیت های اقتصادی می شود همچنین باعث دلسرد شدن سرمایه گذاران بخش خصوصی می شود ، سرمایه گذاری برای ایجاد شغل و کارآفرینی در جامعه با رکود مواجه می شود. به ضرس قاطع می توان گفت که امنیت زیربنای اصلی توسعه همه جانبه در جوامع است .