پایگاه خبری روژمان نیوز

سمیرا مرادپور

مدیر مسئول پایگاه خبری روژمان نیوز

۱۴۰۳-۰۲-۲۳

پایگاه خبری

یادداشت|شتاب کردستان در مدار رشد و توسعه در سایه اربعین

     دکتر محمدصادق صادقی- دستیار استاندار کردستان در امر مردمی‌سازی دولت

روژمان نیوز– به کرات در منابع فقهی و اعتقادی توصیه به زیارت سیدالشهداء شده و در بسیاری از روایات، زیارت اربعین از جمله نشانه های مومن برشماری شده است از این رو از دیر باز  محبین خاندان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم ،مضجع شریف امام حسین علیه السلام را مأمن و پناهگاه خود دانسته و هر ساله برای عرض ارادت در این مسیر قدم می‌گذارند، حتی در دوران‌هایی که خطر جانی در پی داشته ، خیل مشتاقان اِبایی نداشته و خطرات را به جان خریده و راهی زیارت شده‌اند.

با تاملی بر جغرافیایی منتهی به کربلا به درستی مفهوم این واژه هویدا می‌شود که؛ بیابان هم که باشی، حسین آبادت می‌کند … مثل کربلا…

مسئله زیارت اربعین در اعصار مختلف مخاطبین خود را داشته اما از زمان سرنگونی صدام‌حسین در عراق، یک حرکت عمومی و مردمی در راستای زیارت اربعین آغاز شده که هر روز بر کثرت مخاطبین و اثرگذاری این حماسه پرشور در دنیا افزوده می‌شود تا جائیکه نه تنها مذاهب اسلامی که سایر ادیان ولو افرادی که هیچ اعتقادی به دین هم ندارند برای مشاهده این رستاخیز عظیم مردمی در این مسیر قرار می‌گیرند.

این توجه ویژه به اربعین ،فصل جدیدی در ساحت‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، تقریبی و .. گشوده و هر کس در حوزه‌ای تخصصی می‌تواند اربعین را تفسیر کند.

کشور ما نیز باتوجه به استقبال چشمگیر هم‌میهنان از این حماسه پرشور، از این تحولات بی‌بهره نبوده که سالیان سال است مرزهای مختلف جمهوری اسلامی نظیر مهران و شلمچه و چزابه با میزبانی زائرین اربعین حسینی در مسیر توسعه و آبادانی هم قرار گرفته‌اند.

با تغییرات آب‌وهوایی و قرار گرفتن اربعین حسینی در فصل تابستان ، نگاه‌ها را متوجه منطقه خوش‌ آب و هوا و معتدل کردستان و مرز باشماق نمود، که این بازه زمانی ۱۰ ساله فرصت مغتنمی برای صدور فرهنگ غنی و  اسلامی کردستان به سراسر کشور است تا با معرفی صحیح آداب و رسوم محلی، جاذبه‌های گردشگری، میهمان‌نوازی، گنجینه جهاد و شهادت قوم کُرد در دفاع‌‌مقدس و … کردستان را به درستی معرفی کنیم و نشان دهیم کردستان همانطور که رهبر معظم انقلاب استان اصالت و فرهنگ معرفی نمودند، استانی فرهنگی است نه امنیتی…

اربعین فرصت مغتنمی است برای معرفی فرهنگ ایثار و شهادت کردستان که به تعبیر مقام معظم رهبری، سرزمین مجاهدت‌های خاموش و فداکاری‌های بزرگ است.

هنوز سنگرهای مجاهدان راه خدا در دل کوههای هزار قله مریوان باقی است،هنوز هم خاطرات حاج احمد متوسلیان و بروجردی ها ورد زبان قدیمی‌هاست.

و این فرصتی است که با روایت خاطرات ناب دفاع مقدس در خلال خدمت‌رسانی به زائرین، اتحاد و برادری انصار و مهاجر برای آرمان مقدس انقلاب اسلامی یادآوری شود.

اربعین معبری است برای توسعه امنیت پایدار در کردستان؛

حضور آحاد مردم ایران زمین و شروع حرکت عمومی مردمی اربعین از کردستان، نوید تحقق امت واحده اسلامی خواهد بود که این را به خوبی می‌توان در خدمات‌رسانی دراویش طریقت قادری کسنزانی و علمای اهل‌سنت امام‌شافعی و آحاد مردم کردستان به زائرین اربعین ،مشاهده کرد‌.

و این حضور خیل عظیم عاشقان خاندان نبی‌مکرم اسلام در کردستان، دندان طمع معاندین و بدخواهان را از بیخ و بُن خواهد کشید و امنیت پایدار منطقه برای همیشه تثبیت خواهد شد.

اقتصاد اربعین؛

با حضور میهمانان اربعین و گذر از کردستان نه تنها چرخ اقتصاد استان شتاب بیشتری خواهد گرفت ،که هر کدام از زائرین با مشاهده فرهنگ غنی مردمان محلی، میهمان‌نوازی، جاذبه‌های طبیعی و گردشگری و … سفیران کردستان خواهند بود در جذب و هدایت گردشگران در فصول دیگر سال برای کردستان، که تجربه سال گذشته مرز باشماق و افزایش ۷ برابری گردشگر داخلی و خارجی در استان موید این مدعی است.

باحضور زائرین اربعین در کردستان و به تبع، اهتمام ویژه مسئولین کشوری برای تسهیل‌گری و آسان_سازی در دسترسی زائرین به خدمات، حجم وسیعی از خدمات و اعتبارات و امکانات به سمت کردستان گسیل می‌شود که ای بسا اگر ظرفیت عظیم اربعین در این امر دخیل نمی‌شد، برای دستیابی به این خدمات گاهاً دهها سال زمان لازم بود. اما به برکت اربعین شاهد هستیم که حتی عمر یکساله تردد زائران اربعین در کردستان، منجر به توسعه زیرساخت‌ها در استان، بهسازی مسیر‌های جاده و … که در طی یکسال آمار تلفات جاده‌ای استان به شدت نزول کرده که همگی از برکات اربعین حسینی است.

تحقق امت واحده اسلامی در سایه اربعین؛

با حضور میهمانان اربعین از سراسر کشور  در کردستان و درک عشق و ارادت اهل سنت به خاندان رسول‌الله، وفاق ،همدلی و اتحاد مسلمین بیشتر شده و به فضل خدا،  کردستان علاوه بر دروازه اربعین بعنوان سرزمین تحقق امت واحده اسلامی در تاریخ ثبت خواهد شد.