پایگاه خبری روژمان نیوز

سمیرا مرادپور

مدیر مسئول پایگاه خبری روژمان نیوز

۱۴۰۳-۰۲-۲۴

پایگاه خبری

گفتگو|مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان:راهپیمایی اربعین تجدید میثاق مردم با گفتمان انقلاب اسلامی است

روژمان نیوز-مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در سفر پر خیر و برکتشان به کردستان این استان را استانی فرهنگی و سرزمین فرهنگ و هنر نامیدند و این مدال افتخار را به کردستانی‌ها اهدا فرمودند ؛ این رسالت مسئولین است که چگونه این مدال افتخار را از بالقوه به بالفعل تبدیل کنند. در راستای تحقق فرموده های رهبری مسئولین در کردستان  همواره تلاش کرده اند و با تشکیل کارگروه و جلسات متعدد در زمینه های مختلف در صدد رفع موانع فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در کردستان بوده اند . خبر خوشی که به کردستانی ها  داده شد؛ بهره گرفتن از ظرفیت مرز باشماق برای خروج زائران اربعین بود، مرز باشماق مریوان به عنوان ششمین مرز اربعینی ایران مشخص شد   این مهم در دراز مدت  تاثیرات مثبت و برکات زیادی را برای  استان کردستان به ارمغان خواهد آورد و در آینده مردم استان بازتاب این رویداد را در حوزه های فرهنگی، اقتصادی و گردشگری  مشاهده خواهند کرد . برآوردها نشان می داد سل گذشته ۱۰ هزار زائر از مرز باشماق برای زیارت اربعین عازم عراق شوند، این آمار بیش از هفت برابر شد ولی با این وجود، امکانات لازم فراهم بود و زائران به مشکلی برنخوردند. البته این امکانات تنها در پایانه مرزی بود و زائران نهایت رضایت را داشتند، عبور بدون معطلی از مرز، پذیرایی مناسب موکب ها، ارائه خدمات ارزی و بانکی، وجود پارکینگ برای خودرو در شهر مریوان و حمل و نقل رایگان زائران از مریوان تا ۱۷ کیلومتر آن طرف تر که به مرز باشماق می رسید، همه و همه از نقاط قوت میزبانی کردستان از زوار اربعین بود. برای اطلاع از چگونگی برگزاری رویداد اربعین در کردستان با علی اصغر دریایی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان و دبیر کمیته فرهنگی ستاد اربعین  به گفنگو نشستیم که در ادامه می خوانید.

برای میزبانی از زائران اربعین چه اقداماتی صورت گرفته است و برنامه ها و اقدامات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را در راستای برگزاری رویداد اربعین تشریح نمایید؟

با توجه به اینکه با همت ستاد اربعین حسینی استان امسال ۶۵ موکب در سطح استان از جمله ۱۲ موکب در مرز باشماق مریوان اسقرار خواهد یافت،مثل سال گذشته یکی از موکب های مرز باشماق ،موکب فرهنگ و هنر در کنار موکب رسانه خواهد بود و در سایر موکب ها نیز عمود فرهنگ و هنر برپا خواهد شد.

مسئولیت این اداره کل علاوه بر رسالت سازمانی،مدیریت کمیته فرهنگی ستاد اربعین استان می باشد که بخشی از این مهم پیوست فرهنگی آحاد کمیته های ستاد به ویژه توجه به علقه های فرهنگی – دینی استان بر مدار تقویت تقریب مذاهب اسلامی و تندیگی وحدت فقه جعفری و فقه شافعی با محوریت فرهنگ حضرت امام حسین(ع)نوه گرانقدر نبی اکرم(ص) است.

تکریم سادات حسینی ،بهره مندی از تکایای طریقت قادریه کسنزانی در مسیر پیاده روی بزرگ اربعین حسینی،پای میدان آمدن رسانه ها جهت پوشش گسترده محب اهل بیت بودن مردم استان در این پویش عظیم بین المللی،تجلیل از مقام شامخ شهدای گرانقدر استان به ویژه سردار شهید و شهدای روحانی،عرضه محصولات فرهنگی در قالب بسته های فرهنگی – رسانه ای از جمله برنامه هایی است که در این ایام برگزار می شود. در کنار  این، رویدادهای کنگره شعر عاشورایی قروه ،سی امین جشنواره هنرهای تجسمی جوان،مهرواره خوشنویسی جوانان زریبار به عنوان میزبان زوار حسینی در این خطه خونرنگ به خادمی عاشقان ثارالله خواهیم پرداخت.

زیارت اربعین چه تاثیرات فرهنگی اجتماعی را در کردستان به دنبال خواهد داشت ؟

نفس زیارت اربعین همان پیام تاریخی امام حسین(ع) است که احیاگر دین مبین اسلام در برابر زر،زور و تزویر بود و تاثیرات فرهنگی – اجتماعی راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی برای دومین سال متوالی در استان فرهنگی کردستان،بازنمایی مجاهدت های خاموش مردمان فداکار و باصفای این دیار است که ضمن رونق به کسب و کار موجب نشاطی معنوی خواهد شد.

مردم کردستان از دیرباز با نذورات خویش در ایام محرم و صفر به نام خاندان رسول اکرم(ص) هم بانی حفظ سیره نبوی بوده اند و هم با نام نهادن فرزندان خویش همنام با اسماء الحسنی و ائمه اطهار(ع)ذکر ارادت به ساحتن اهل بیت ختمی مرتبت(ص) در سیمای این سرزمین به زیبایی ترسیم نموده اند.

باید همه ی تشکل های مردمی از فرصت پیش آمده جهت زدودن آسیب های اجتماعی همت گماشته و در کنار دولت به عنوان هادی،ناظر و حامی به توسعه فرهنگی – اجتماعی حاصل از ما به ازای این رویداد سالانه بیاندیشند.

نفس راهپیمایی اربعین حسینی صرف یک حرکت نمادین فرهنگی – معنوی نیست،بلکه راهبردی جهت تجدید میثاق مردم با گفتمان انقلاب اسلامی که همان ترویج فضایل اخلاقی و تکریم کرامت والای انسانی است می باشد .

رویداد اربعین چگونه می تواند در آینده موجبات توسعه ی اقتصادی کردستان را فراهم آورد؟

الزام نیل به توسعه اقتصادی پایدار توجه به شاخص های فرهنگی و پیوستی جامع فرهنگ محور به مقوله توسعه اقتصادی است،اینکه ظرفیت حاصل را مولفه ای برای گردشگری فرهنگی دانسته و زیست بوم استان را در محدوده زمانی خاص بلکه در طول ایام مهیای میزبانی و تبادل آرا و اعمال زیستی از جمله کسب و کارهای خُرد بدانیم نوعی پل دائمی بین مهمان استان که زائر کوی حسینی است با میزبان که مردم فهیم استان در هر کسوتی است و انتظار متقابل از زائر به عنوان سفیری جهت نشر مهمان نوازی و خلوص نیت بالای مردمان این دیار تا با تکاپوی حاصل شاهد رونق بازار و پویش اقتصادی در این حوزه باشیم.

طبق برنامه ریزی های صورت گرفته خروج زائران از مرز باشماق چند هزار نفر پیش بینی شده است؟

سال گذشته پیش بینی ۱۰ هزار نفر بود که در عمل شاهد حضور ۷۶ هزار نفر زائر بودیم که امسال مقدمات برای میزبانی و استقبال از ۲۰۰ هزار نفر تدارک دیده شده است؛همه بدون عنوان پست و مقام دنیوی نوکری صاحب این خوان یعنی امام حسین(ع) را خواهیم نمود. از واکس زدن کفش زوار تا نشاندن لبخندی از معنویت مردمان استان بر لبان هموطن ما به سمت بخشی از بهشت در کربلای معلی…

مزیت های انتخاب مرز باشماق مریوان توسط زائران اربعین  را بیان کنید

با توجه به گرمی وضعیت جوی این مسیر ، مسیر معتدل و ویژه ای است،استقبال عزیزان عراق بالاخص مردم استان سلیمانیه نیز در نوع خود قابل تعمق است. رونق به فضای پایانه مرزی باشماق نیز موجب خرسندی بیش از پیش مردم بوده و هست و اینکه شاهد تامین و تخصیص اعتبار دولت در زیرساخت های منطقه بوده و هستیم از مزیت های این توفیق استانی است.