پایگاه خبری روژمان نیوز

سمیرا مرادپور

مدیر مسئول پایگاه خبری روژمان نیوز

۱۴۰۳-۰۲-۲۶

پایگاه خبری

استاندار کردستان:کردستان، قدمگاه زائران اربعین  حسینی

روژمان نیوز

دکتر اسماعیل زارعی کوشا- استاندار کردستان

امسال نیز به مثابه سال گذشته صدای پای زائران حسینی و عاشقان راستین حضرت ابا عبدالله الحسین ( ع) در کردستان شنیده می شود و مرز باشماق قدمگاه زائرانی است که برای زیارت کربلا سر از پا نمی شناسند، از اینکه مرز باشماق شاهراه تردد زائران سرور و سالار شهیدان است به خود می بالیم و خاک پای شیفتگان حسینی را توتیای چشم می کنیم و برای تسهیل تردد زائران در ستاد اربعین استان و کشور از جان  و روح مایه خواهیم گذاشت.

مردم مومن کردستان اعم از شیعه و سنی درایام محرم برای اباعبدالله الحسین(ع) سوگوارند و سوگ سرودی در آیین های حسینی در جای جای استان موج می زند، همچنان که در سال گذشته استقبال از زائران  اربعین حسینی در مرز باشماق نماد همین ارادت قلبی و خالصانه مردم دیار سرفراز کردستان بود ، اشعار شاعران بزرگ اهل سنت در مورد قیام کربلا و نهضت عاشورا زمزمه و مزامیر روح عاشقان حسینی است،

آیین های حسینی در طول تاریخ نقش بسزایی در حیات  انسان ها و وحدت مسلمانان در جهان داشته است، چنان که اربعین را می توان از عوامل گسترش فلسفه آزادی و آزادی خواهی در مقابل ظالمان  دانست؛ زیرا در طول تاریخ ، حرم های شریف امامان معصوم: ، مراکز علم، تبلیغ و ترویج دین، مبدأ قیام ها و نهضت ها، محل پیمان بستن و هم قسم شدن برای انقلاب ها و جنبش های اجتماعی و. . . بوده است. آیین بزرگداشت اربعین درحال حاضر،صفوف مسلمین را درهم تنیده تر می کند و موجب اقتدار آنان می گردد. ازاین رو شناخت اربعین و پژوهش و ژرف اندیشی درباره کارکردهای آن اهمیت بسیاری دارد.

حضور عاشقان حسینی از سراسر جهان در مراسم اربعین، یکی از کم نظیرترین اجتماعات مذهبی جهان را به وجود می آورد و موجب می شود تا اقتداری وصف ناشدنی مبتنی بر قدرت نرم وحدت اسلامی به نمایش گذاشته شود، هم افزایی در راستای این پدیده الهی و تاریخی ضروری است و اگر آثار اربعین را به درستی احصا کنیم، می بینیم که این حادثه چه نقشی در تاریخ اسلام و تقریب مذاهب داشته است.

کارکردهای سیاسی اربعین

راهپیمایی بیست میلیون نفری اربعین مصداق قدرت بسیج جهان اسلام است؛ مهم ترین پیام سیاسی بزرگ ترین تجمع دینی جهان، وحدت امت اسلامی در سایه محبت و ارادت به خاندان مطهر اهل بیت(ع) است؛ چراکه تمام مذاهب اصیل اسلامی به محبت اهل بیت اعتقاد دارند و همین می تواند محور وحدت اسلامی باشد. توجه به شعارهای مردمی نشان می دهد که آزادگی، عزت طلبی و ذلت ستیزی با ماهیت راهپیمایی اربعین پیوند خورده است و این گردهمایی عظیم به واقع «رستاخیز حسینی» است.

حضور مردمی در اربعین نشان می دهد که مکتب حسینی، قابلیت و قدرت بسیاری برای بسیج جان های حقیقت طلب دارد.

از مهم ترین کارکردهای آیین اربعین، زنده نگه داشتن یاد و خاطره امام حسین علیه السلام و یاران باوفای اوست که در موجب تعمیق شناخت فلسفه قیام و شهادت آن سرور آزادگان تاریخ است. اربعین مبدأ حرکت جوشنده و تمام ناشدنی تبلیغ و ترویج فرهنگ حسینی نیز هست.

اربعین، پیام پیروزی حق بر باطل و خون بر شمشیر، و آغاز شکل جدیدی از نبرد فرهنگی با طاغوت های زمانه است. حادثه عاشورا و بر زمین ریختن خون های پاک امام حسین علیه السلام و یاران قهرمانش، بهترین پشتوانه و سرمایه برای این مبارزه تمام ناشدنی و مستمر تا قیام قیامت است.

اربعین حسینی جرقه های عاشورایی را شعله ور، و آن را به یک جریان تبدیل می کند و دعوت به زیارت اربعین و پیاده رفتن در این مسیر، دعوت به همین جریان سازی است. آذرخش عاشورا در اربعین به آتشی شعله‎ور تبدیل می شود.

کارکردهای اجتماعی و فرهنگی اربعین

بی تردید اربعین حسینی یکی از باشکوه ترین و عظیم ترین مراسم دینی / مذهبی است که هم به صورت زنده و پویا در حیات اجتماعی جریان دارد و هم منشأ تحولات و هنجارآفرینی فراوانی در کنش های فردی و اجتماعی شده است. البته آنچه مراسم و مناسک را در حیات اجتماعی جامعه مسلمانان از دیگر جوامع متمایز می سازد، نه وجود مراسم و مناسک، بلکه ویژگی هایی از قبیل گستردگی، ایجاد تجدید حیات و انسجام اجتماعی، تأثیرگذاری، هنجارآفرینی و نقش آفرینی در کنش های فردی و اجتماعی و. . . است. تا آنجا که می توان گفت، کمتر فعالیت اجتماعی به وسعت مراسم و مناسک دینی در حیات اجتماعی، سیاسی و. . . ما وجود دارد و تأثیرگذار است. برگزاری اربعین حسینی به عنوان یکی از شعائر اسلامی کارکردهای متعددی پیدا می کند از جمله: الگوسازی، تقویت حافظه فرهنگی امت، کمک به ایجاد ارتباط و رفتار جمعی، توسعه هنر مذهبی و نشان دادن مظاهر کم نظیر ایثار ، نوع دوستی و کار اعتقادی….