پایگاه خبری روژمان نیوز

سمیرا مرادپور

مدیر مسئول پایگاه خبری روژمان نیوز

۱۴۰۳-۰۲-۲۴

پایگاه خبری

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان:اردوهای راهیان نور احیاکننده فرهنگ شهادت و مقاومت

روژمان نیوز-دفاع مقدس تجلی اراده، ایثار و غیرت ملت ایران و درس‌آموختگان مکتب عاشوراست؛ استان کردستان ۴۹ شهید شاخص و ۱۹ یادمان دفاع مقدس دارد .در حال حاضر شش یادمان سیرانبند و بوالحسن بانه، باشماق والفجر ۴ و قرارگاه عملیاتی لشکر ۲۸ در مریوان، دالانی در سروآباد و شهدای گمنام سنندج، در استان کردستان، مقصد کاروان‌های راهیان نور هستند. با توجه به آغاز اردوهای راهیان نور غرب کشور در مریوان و اطلاع از عملکرد کمیته فرهنگی کاروان راهیان نور کردستان؛ به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان رفتیم و گفتگویی با علی اصغر دریایی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان داشتیم که در ادامه می خوانید.

در خصوص اهمیت برگزاری اردوهای راهیان نور به ویژه در بین نسل جوان توضیح دهید؟ به نظر من هر فکر و هر مکتبی برای استمرار ، دوام و انتقال به آیندگان بالاخص به نسل جوان امروز که شناخت چندانی ایام دفاع مقدس ندارد و درک ایثار ایام دلدادگی برایش ملموس نیست نیاز به اشاعه، ترویج و زنده نگه داشتن این میراث ماندگار معنوی دارد و یکی از تکالیف دولت در مقام هادی،حامی و ناظر در عرصه فرهنگی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است چرا که ما امروز به برکت خون مطهر شهدا و همین فرهنگ شهادت است که با آرامش و اقتدار در دنیای پرتلاطم امروز در حال زندگی هستیم بنابراین نفس برگزاری اردوهای راهیان نور ضمن تحقق مطالبه درک مفاهیم ادبیات پایداری نسبت به ضرورت تقویت هنر مقاومت در میدان جامعه تاکید می نماید و روایت حاصل از لایه های مختلف دفاع همه جانبه ملت ایران موید تعمق در این فرهنگ است، چرا که احیاکننده فرهنگ شهادت، مقاومت و به شکل کلی احیاگر گفتمان انقلاب اسلامی می تواند باشد.

فکر می کنید، بازخوردهای برگزاری اردوهای راهیان نور در بین اقشار مختلف جامعه به ویژه نسل جوان چیست؟

قطعا بازخورد مناسبی دارد چرا که نسل جوان فقط در کتاب ها ، فیلم ها و روایت ها از دفاع مقدس و از خودگذشتگی شهدا شنیده و با آن آشنایی چندانی دارد لذا حضور میدانی آنان در مناطق عملیاتی و درک واقعی از صحنه های حضور رزمندگان اسلام و شرایط واقعی به سر کردن ایام جنگ می تواند بهتر  ذهن جوان و نوجوان امروز را درگیر مساله نماید.

به نظر شما برای تقویت مولفه های فرهنگی و افزایش میزان تاثیرگذاری برگزاری اردوهای راهیان نور در بین نسل جوان چه اقداماتی باید صورت گیرد؟ باید علاوه بر حضور در مناطق عملیاتی ،کلاسها و دوره هایی نیز در خلال این اردوهای جهادی برای تبیین بیشتر مساله دفاع مقدس انجام بگیرد.

در خصوص اهمیت میزبانی کردستان از اردوهای راهیان نور توضیح دهید؟ به باور من شاید بسیاری از مردم میهن ما مناطق درگیر جنگ را فقط جنوب کشور، خوزستان، خرمشهر و شلمچه می دانند و اطلاعات کمتری در زمینه عملیات هایی که در کردستان در ایام دفاع مقدس صورت گرفته است ندارند و از رشادت ها و جانفشانی هایی که رزمندگان اسلام در این خطه ی خونرنگ از ایران اسلامی انجام دادند آگاهی آن چنانی ندارند لذا حضور افراد در مناطق عملیاتی کردستان و آشنایی با شهدای این استان بیشتر می تواند آنان را در این زمینه آشنا نماید.

  فعالیت ها و اقدامات فرهنگی و هنری در راستای میزبانی کردستان از اردوهای راهیان نور را توضیح دهید؟اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی در نظر دارد علاوه بر تهیه این ویژه نامه در مناطق عملیاتی درصورت تخصیص اعتبارات لازم نسبت به تهیه مستندی با موضوع عملیاتی کردستان و شهیدان گلگون کفن این منطقه برای آشنایی بهتر نسل جوان و نوجوان  اقدام نماید.