پایگاه خبری روژمان نیوز

سمیرا مرادپور

مدیر مسئول پایگاه خبری روژمان نیوز

۱۴۰۳-۰۲-۳۱

پایگاه خبری

نقشه راه سال در جَعل یک نام

روژمان- دکتر  محمد صادق صادقی– از سال ۱۳۷۸ به بعد، به رسم هرساله، دیدهبان انقلاب در پیام نوروزی با لحاظ اقتضائات و اولویت‌های اصلی کشور، سال پیش‌رو را نامگذاری و عباراتی را در این خصوص جعل می‌فرمایند که در واقع چشم‌انداز و ریل‌گذاری سالانه برای نقش‌آفرینی #مردم و مسئولین در این نامگذاری مشخص می‌گردد.

سال ۱۴۰۲ در استمرار سنوات گذشته برای بیش از ده سال ،تعابیر یاد شده توسط معظم‌له ماهیت اقتصادی داشت و این بار نقطه اصلی مشکلات اقتصادی کشور توسط مقام معظم رهبری نشانه‌گرفته شد و به همین جهت شعار سال “مهار تورم و رشد تولید” نام گرفت.

استمرار تاکیدات رهبری بر مسائل اقتصادی، حکایت از اهمیت و اولویت موضوع و از طرفی عدم تحقق اهدافی ترسیمی سنوات ماضی دارد. لیکن ساده‌اندیشی است که اگر پندار ما این باشد که شعار هر سال مربوط به همان سال است و بعد از آن منقضی خواهد شد، چرا که می‌بایست هرکدام را به مثابه قطعات پازل در کنار هم قرار داد و با عمل به آنها امید و اتحاد را برای تحقق تمدن اسلامی و ایران قوی رقم زد.

لذا بر تمامی کارگزاران ، حلقه‌های_میانی، پژوهشگران، تحلیگران و حتی عامه مردم به عنوان جمهور ایران اسلامی تکلیف است که بیانات رهبری را مفاهمه نموده و در مقام افاده و استفاده از آن بهره‌مند گردند.

رهبری نکات  قابل توجهی به عنوان کلیدواژگان اصلی مهار تورم و رشد تولید بیان فرمودند که شاه‌بیت آن مردمی‌سازی اقتصاد بود که اگر این مولفه‌ها به درستی تبیین و بکار گرفته‌شوند، قطعاً از مسائل اقتصادی هم به درستی عبور خواهیم کرد؛ از جمله ضعف‌های اقتصاد کشور،دولت محور بودن آن و کمرنگی نقش مردم در اقتصاد است که با ورود نخبگان از مردم و سهیم بودن مردم در اقتصاد قطعاً این ضعف برطرف خواهد شد، اما باید توجه داشت که مفاهمه درستی از این نکته صورت پذیرد که برداشت‌های منقطع و سطحی موجب تکرار تجارب شکست‌خورده قبلی نگردد.

نکته دیگری که معظم له به درستی اشاره فرمودند، رقابت غلط شرکت‌های شبه‌دولتی با شرکت‌های خصوصی است که به واسطه ی قدرت مانور شرکت‌های شبه‌دولتی، در واقع عرصه‌ای برای رقابت شرکت‌های خصوصی باقی نخواهد‌ ماند و در نتیجه عدم حضور رقیب و حریف در میدان، جاده رقابت یک طرفه خواهد بود.

نظارت به عنوان بازوی توانمند اقتصاد سالم می‌تواند کمک‌کار باشد، تا جایی که کارگزاران در سال ۹۹ برای تحقق شعار حمایت از تولید کالای ایرانی، این مهم را نادیده گرفتند و در نتیجه عدم نظارت بر تولید داخلی، هم افزایش‌قیمت و رشد تورم را شاهد بودیم و هم نزول چشمگیر کیفیت را.

پایان دادن به آقایی دلار هم بسیار در مهار تورم و رشد تولید تاثیرگذار خواهد بود و شیوه عقلاء هم باید گره زدن اقتصاد کشور به دلار را مذموم بدانند.

توصیه رهبری به مجلس به جهت تقنین و به دولت به واسطه تسهیلگری در صدور مجوزها، اعطای تسهیلات، واگذاری و … در راستای تولید توسط مردم بسیار مدبرانه و قابل تامل است.

 بسترسازی برای مشارکت مردم در نقش‌آفرینی اقتصادی از دیگر توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی بود.

کم تحرکی کشور در زمینه توجه به بازار خارجی با توجه به ظرفیت‌های عظیم تولید داخل از جمله دلایل نامگذاری سال بود که توسط معظم‌له اشاره شد.

توصیه رهبری، واگذاری فرصت‌ها و منابع به مردم بود و تنزل تصدی‌گری دولت در امور اقتصادی . اشاره به رشد چشمگیر مصرف در کشور و ترویج روحیه تجمل‌گرایی و مصرف‌گرایی در تعابیر رهبری دیده می‌شد که نتیجه آن تحمیل هزینه‌های اضافی و آسیب به معیشت مردم است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در واقع به تفصیل مسیر و نقشه راه اقتصاد را تبیین فرمودند و آنچه قابل تامل است اینکه، رسالت اقتصادی نه تنها بر دوش مسئولین که بر ذمه آحاد مردم نهاده شد، چرا که هر شخص حقیقی به عنوان شهروند جمهوری اسلامی برای برون رفت از این تورم و رشد تولید می‌بایست به بضاعت خود، اقدام و عمل نماید تا به فضل خدا در سال پیش‌رو با نقش‌آفرینی آحاد مردم و مسئولین تورم مهار و با اقتصاد مردمی، شاهد رشد چشمگیر تولید داخلی باشیم.