پایگاه خبری روژمان نیوز

سمیرا مرادپور

مدیر مسئول پایگاه خبری روژمان نیوز

۱۴۰۳-۰۲-۳۱

پایگاه خبری

زمان برگزاری آزمون و اعلام نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد و دکتری مشخص شد

تهران-معاون فنی و آماری سازمان سنجش زمان برگزاری آزمون ، اعلام نتایج اولیه، انتخاب رشته و نتایج نهایی آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد.

به گزارش روژمان نیوز، به نقل از روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور، دکتر احسان جمالی ضمن تشریح فرآیند پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی با اشاره به برگزاری آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری سال ۱۴۰۲ در روز‌های ۱۱ و ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ گفت: با توجه به اینکه آزمون دکتری به صورت نیمه متمرکز و دارای دو مرحله آزمون و مصاحبه است و باید زمان‌بندی آن به دانشگاه‌ها اعلام شود، نتایج اولیه آزمون دکتری نیمه متمرکز سال ۱۴۰۲ را دهه اول اردیبهشت ۱۴۰۲ اعلام کرد.
وی افزود: در نیمه اول اردیبهشت ۱۴۰۲ دفترچه راهنمای انتخاب رشته از طریق سایت سازمان سنجش منتشر می‌شود و داوطلبان مجاز می‌توانند انتخاب رشته کنند و در هفته اول خرداد ۱۴۰۲ اسامی چندبرابر ظرفیت برای انجام مصاحبه در درگاه اطلاع رسانی سازمان منتشر شده و به دانشگاه‌ها اعلام خواهد شد و نیمه دوم خرداد مصاحبه و بررسی سوابق پژوهشی داوطلبان توسط دانشگاه‌ها آغاز می‌شود و نتایج نهایی نیز در اوایل شهریور اعلام می‌شود.
معاون فنی و آماری سازمان سنجش درباره اعلام نتایج اولیه و نهایی آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ گفت: فرآیند‌های اجرایی آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ بعد از آزمون دکتری آغاز می‌شود و در دهه دوم خردادماه ۱۴۰۲ نتایج اولیه اعلام می‌شود و داوطلبان مجاز می‌توانند در اواسط خردادماه ۱۴۰۲ انتخاب رشته کنند.
وی افزود: نتایج اولیه رشته‌های دارای شرایط خاص و مصاحبه دار و آزمون عملی در اواخر خرداد اعلام می‌شود و مصاحبه‌ها و آزمون عملی این رشته‌ها در تیر و مردادماه انجام خواهد شد و نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ نیمه اول شهریور ۱۴۰۲ منتشر می‌شود.
جمالی درباره جزئیات سامانه طراحان سؤال آزمون‌های کشوری گفت: برای طراحی سؤال از دانش فنی استادان دانشگاه‌ها، معلمان، دانشجویان و تمامی صاحب‌نظران در داخل و خارج از کشور استفاده می‌شود. سامانه طراحان سؤال از روز شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ در سایت سازمان سنجش فعال شده است و همه افراد واجد شرایط می‌توانند در سامانه پروفایل بسازند و همکاری نمایند.
معاون فنی و آماری سازمان سنجش افزود: در گام اول برای سه آزمون کشوری سراسری، کارشناسی ارشد و دکتری امکان طراحی سؤال وجود دارد و در آینده نزدیک سیستم طراحی سؤال برای آزمون‌های فنی و حرفه‌ای، کاردانی، علمی و کاربردی و همچنین آزمون‌های اختصاصی استخدامی فعال می‌شود.