پایگاه خبری روژمان نیوز

سمیرا مرادپور

مدیر مسئول پایگاه خبری روژمان نیوز

۱۴۰۳-۰۲-۲۵

پایگاه خبری

زبان کردی رتبه دو زبان نشر در ایران

سمیرا مرادپور-روزنامه نگار

روژمان نیوز-اهمیت زبان های محلی و تلاش در راستای حفظ آنها یکی از نیازهای مهم برای تقویت خرده فرهنگ ها در یک جامعه به شمار می رود و به همین دلیل است که امروز در کشورمان توجه به زبان های محلی اقوام مختلف مورد توجه قرار گرفته و علاوه بر تصریح این مهم در قانون اساسی، در قوانین پایین دستی نیز توجهی ویژه به آنها صورت گرفته است.

زبان کردی به عنوان دومین زبان نشر در کشور همواره در سخنرانی ها و اظهار نطرهای مسئولان و مدیران کشوری و حتی استانی نیز مورد توجه قرار گرفته و به عنوان شاه بیت این موارد می توان به جمله تاریخی رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد که در سفر به کردستان زبان کردی را یک سرمایه ملی عنوان کردند و برای اثبات این مهم به خدمات شماری از هنرمندان و نویسندگان کردزبان به زبان فارسی هم اشاره ای داشتند.

در کنار توجه به این رهنمود رهبری و با هدف توسعه و اعتلا زبان کردی در حال حاضر اکثریت قریب به اتفاق نشریات در استانهای کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه و حتی در تهران نیز نشریاتی با دو زبان کردی و فارسی منتشر می شوند و علاوه بر این مهم در فضای رسانه های رسمی کشور نیز علاوه بر فعالیت شبکه های استانی در کردستان و آذربایجان غربی، شبکه های برون مرزی صدا و سیمای کردی نیز فعالیت می کنند و از چند سال قبل نیز خبرگزاری مهر به عنوان یک رسانه حاکمیتی بخش کردی را به زبان های خارجی خود اضافه کرده است.

علاوه بر این گونه اقدامات نباید از نظر دور داشت که امروز چاپ کتاب در حوزه های مختلف به زبان کردی بدون هیچ گونه محدودیتی صورت می گیرد و صدها انتشاراتی در مناطق کردی کشور فعالیت نموده و طی چند سال اخیر برگزاری نمایشگاه های مشترک با اقلیم کردستان عراق نیز در دستور کار قرار گرفته است.

فعالیت ده ها و یا شاید هم بیشتر موسسه آموزش زبان و ادبیات کردی از دیگر فعالیت های است که این روزها در سراسر مناطق کردی جریان دارد و این موسسات در اکثر اوقات بدون هر گونه دریافت وجه علاقمندان را به زبان و ادبیات کردی آشنا نموده و به آنها آموزش های لازم را ارائه می دهند.

فعالیت مراکز تحقیقاتی کردستان شناسی در دو دانشگاه کردستان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج و چاپ ده ها عنوان کتاب و مقاله در خصوص اهمیت و جایگاه زبان و ادبیات کردی از دیگر اقداماتی است که برای توسعه و اعتلا این مهم صورت گرفته و هم اکنون نیز در جریان است.

یکی از اقدامات ماندگار و تاریخی در خصوص توجه و اهمیت به زبان و ادبیات کردی در کشور، راه اندازی رشته ادبیات کردی در دانشگاه کردستان در مقطع کارشناسی است اقدامی که مورد توجه زیادی قرار گرفته و بعد از سفر تاریخی رهبری به کردستان و بعد از سالها انتشار جنبه عملیاتی و اجرایی به خود گرفت و حتی تاکنون چندین دوره فارغ التحصیل نیز از دانشگاه موفق به اخذ مدرک کارشناسی این رشته شده اند.

برگزاری مراسم های مختلف شب شعر، داستان خوانی و برنامه های از این دست بدون هیچ گونه محدودیتی در مناطق کردی در سراسر کشور در جریان است و به همین دلیل این روزها میزان توجه به زبان و ادبیات کردی در کشورمان بیش از سایر نقاط جهان است و این مهم را می توان به خوبی در تحقیقاات و پژوهش های صورت گرفته از سوی مرکز آموزش عالی به خوبی مشاهده کرد.

در حالی که در قوانین و مقررات کشور هیچ گونه ممانعتی در خصوص توجه به زبان و ادبیات کردی صورت نگرفته است و حتی مسئولان و مدیران کشوری و استانی هم در این زمینه تسهیلات مورد نیاز را انجام داده اند که متاسفانه بخشی از بدنه جامعه به دلیل فراگیری استفاده از رسانه های جمعی و فضای مجازی خود باعث وارد شدن ضربه به این زبان قدیمی شده اند.

نکته بسیار مهم در خصوص توجه به زبان و ادبیات کردی در کشورمان به صورت ویژه این است که در راستای اجرایی کردن این فعالیت ها نه تنها کسی تاکنون مورد مواخذه و برخورد قرار نگرفته است که حتی مورد تشویق و تقدیر هم واقع شده ولی متاسفانه عده ای برای کسب نام و نان با سوء استفاده از این فضا به دنبال بهره برداری های شخصی خود هستند.

در میان فعالیت های صورت گرفته بسیار خوب در راستای توجه به زبان و ادبیات کردی از سوی اقشار مختلف مردم به ویژه اساتید دانشگاه ها و پژوهشگران، متاسفانه هر چند مدت یک بار افرادی با پیوند دادن فعالیت های ضدامنیتی به حوزه زبان و ادبیات کردی به دنبال بهره برداری های شخصی خود هستند ولی هوشیاری فعالان این بخش همه این گونه سوء استفاده ها را خنثی و نقش برآب کرده است.